Kakor (cookies)

Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Nyhet

Uppsalas företagare allt nöjdare med kommunens service

Kommunens service till företagare har förbättrats ytterligare, enligt Uppsalas företagare. De upplever ett allt bättre företagsklimat och höjer betyget rejält för kommunens service.

Byggarbetsplats
Den tydligaste förändringen från föregående år har skett inom bygglovsverksamheten. Här har nöjd-kund-index ökat till 68 från 60 (2021). Foto Uppsala kommun.

Enligt företagarna har bygglovsverksamheten i kommunen svarat för den största förbättringen. Resultaten kommer från Sveriges kommuner och regioners undersökning Öppna jämförelser Företagsklimat 2022.

– Det är mycket glädjande att se att vår målmedvetna satsning för att förbättra företagsklimatet har gett resultat. Att främja och stärka det lokala näringslivet är avgörande för Uppsalas framtid. Vi är stolta över det arbete vi har gjort hittills, men vi är inte nöjda, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

Den tydligaste förändringen från föregående år har skett inom bygglovsverksamheten. Här har nöjd-kund-index ökat från 60 till 68 mellan 2021 och 2022. Uppsala ligger nu i nivå med genomsnittet för större städer i Sverige. Ökningen beror på ett kraftfullt och ständigt förbättringsarbete som utvecklar och effektiviserar bygglovsprocessen och servicen till företag.

Det handlar bland annat om bättre rutiner, bemötandeutbildningar, workshops där medarbetare lär av varandra och arbetsmiljösatsningar. Ett särskilt kontaktcenter för bygglov har byggts upp som har ökat tillgången till rådgivning och lett till snabbare svar på frågor.

– Att arbeta med företagsklimatet är ett löpande utvecklingsarbete, där nöjd - kund- index är en mycket värdefull indikator på hur bra vi möter företagarnas förväntan och behov, samtidigt som vi ser var vi behöver stärka vårt arbete. Vi är mycket tacksamma över de omdömen våra företagare ger oss. Vi vill ses som en bra affärspart till våra företagare, och skapa goda förutsättningar för att driva företag här, säger Charlotte Skott, näringslivsdirektör Uppsala kommun.

Läs om öppna jämförelser företagsklimat 2022 på webbplatsen skr.se