Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Nyhet

Varning för värmebölja

Från fredag 12 augusti till torsdag 18 augusti väntas temperaturer mellan 26 och 30 grader i Uppsalaområdet. Gravida, små barn, äldre och kroniskt sjuka hör till de som är extra känsliga.

Bild på en starkt lysande sol.

Var uppmärksam på symptom av negativ värmepåverkan som förhöjd kroppstemperatur, puls eller andningsfrekvens, nytillkommen yrsel och onormal trötthet. Muntorrhet och minskad urinmängd kan vara tecken på vätskebrist. Sök hjälp om du eller andra inte mår bra.

Viktiga råd vid värmebölja:

  1. Håll koll på inomhustemperaturen. Risken för hälsoproblem ökar om temperaturen når upp till 26 grader eller mer under tre dagar i följd.
  2. Drick mer. Vänta inte på att du blir törstig. Ät vätskerik mat som till exempel grönsaker och frukt. Undvik stora mängder söta drycker och alkohol. Tänk på att personer i din närhet kan behöva hjälp med att dricka.
  3. Ordna en sval miljö. Använd gardiner, persienner och markiser. Försök att vara på den svalaste platsen i bostaden. Vädra på natten när det är svalt. Uppsök lokaler med luftkonditionering eller svala stenbyggnader.
  4. Ordna svalka. En kall dusch är mest effektiv. En blöt handduk runt nacken är ett alternativ. Använd löst sittande kläder i naturmaterial, de är svalare än åtsittande syntetkläder.
  5. Ta det lugnt. Undvik fysisk ansträngning under dygnets varmaste timmar.
  6. Förvara läkemedel rätt. Förvara mediciner svalare än 25 grader eller i kylskåp. Läs om förvaring på förpackningen. Om du tar något läkemedel, till exempel vätskedrivande, kan dosen behöva justeras. Ta kontakt med läkare.

Mer råd och rekommendationer finns att läsa på folkhalsomyndigheten.se/varmebolja