

Rätt att ångra köpet i 14 dagar – oftast
När du köper en vara på nätet har du rätt att ångra dig i 14 dagar. Men det gäller inte när du köper till exempel en resa eller en specialtillverkad vara.
Och du har rätt att ångra dig i 14 dagar när du handlar från Sverige, EU, Norge, Island och Storbritannien. Om du handlar från ett annat land kan det vara andra villkor som gäller.
Undersök om erbjudandet är bra
Sedan 1 september 2022 gäller nya regler för när företag sänker priset för en vara. Nu ska företag som sänker priset på en vara också ange det lägsta priset som varan har haft de senaste 30 dagarna. Då är det inte okej att ange ett så kallat rekommenderat pris. Eller ett tidigare pris om det inte motsvarar det lägsta priset som varan har haft under de senaste 30 dagarna.
För att veta om ett erbjudande är bra eller inte behöver du kanske följa prisutvecklingen under en tid. Om det är en vara som du brukar köpa vet du säkert vad den brukar kosta. Då är det lätt att avgöra om priset är lägre än vanligt. Men är det en vara som du köper sällan eller aldrig är det svårare. Då kan du ta hjälp av olika prisjämförelseverktyg som finns på nätet.
Var uppmärksam så du inte blir lurad
Var uppmärksam och handla bara från webbplatser som har https i början av sin webbadress och som är anslutna till 3D Secure, det vill säga där du behöver verifiera dig två gånger.
Det finns tyvärr många falska sidor på internet. Bedragare är bra på att få webbsidor att se äkta ut. I värsta fall tror du att du har beställt en vara fast du har bara blivit lurad att lämna ut dina kortuppgifter. Och varan som du beställde får du aldrig.
Klicka nej om du får frågan om företaget får lagra dina kortuppgifter. För det är lättare för bedragare att komma åt dina kortuppgifter om de finns lagrade.
Tänk efter om du har råd innan du handlar
Gör en budget, till exempel innan du börjar handla årets julklappar. Bestäm vad du ska handla och hur mycket du ska handla för. Och se över betalningsalternativen när du handlar på nätet. Det kan vara lockande att välja att betala vid ett senare tillfälle. Men om det handlar om att du inte har råd att betala för vara nu, har du pengar när varan ska betalas?
Har du fler frågor?
Kontakta gärna Konsument Uppsala. Ring oss på 018-727 18 20 eller mejla konsumentuppsala@uppsala.se. Vår rådgivning är kostnadsfri. Du hittar fler tips på uppsala.se/konsument
Se en film om tipsen