Från och med 11 maj råder eldningsförbud i Uppsala län. Läs mer om eldning och eldningsförbud.

Stäng

Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Nyhet

Konsument Uppsala ger tips inför julhandeln

Har du koll på dina rättigheter inför julhandeln? Här kommer några tips som kan ge en tryggare julhandel.

Malin, Konsument Uppsala
Malin Thonäng, Konsument Uppsala

Kan du alltid lämna tillbaka en julklapp?

Nej. Det är inte säkert att du kan lämna tillbaka eller byta en vara. Alla butiker erbjuder inte öppet köp eller bytesrätt. Därför ska du alltid fråga vad som gäller innan du handlar – och kom ihåg att spara kvittot.

Kan du ångra något som du köpt på nätet?

Ja. När du har tagit emot din beställning har du 14 dagar på dig att ångra ditt köp. Det finns vissa undantag. Du kan inte ångra dig om du har köpt en upplevelse, till exempel en resa eller konsert.

Vad gör du om det är fel på julklappen?

Om julklappen skulle vara felaktig ska du vända dig till företaget du köpt den av och klaga. Du har rätt att klaga på felaktiga varor i upp till tre år efter köpet.

Kan du klaga på en julklapp som är köpt på rea?

Ja, det kan du. Du kan klaga på en vara även om du köpt den på rea, utförsäljning eller till rabatterat pris.

Kontakta Konsument Uppsala

Har du andra frågor om vad som gäller vid köp eller avtal? Hos Konsument Uppsala kan du få kostnadsfri upplysning och rådgivning i konsumentärenden.

Läs mer om konsumentrådgivning här på webbplatsen.