Kakor (cookies)

Vi använder kakor (cookies) för att uppsala.se ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om hur vi använder kakor på uppsala.se
Nyhet

Kommunens inköp i butiker digitaliseras

Uppsala kommun digitaliserar nu fler typer av inköp genom att gå över till e-rekvisition för sina betalningar i butiker.

Kommunen går över till e-rekvisition för betalningar i butiker.

Uppsala kommun har nyligen infört e-handel för inköp hos sina avtalade leverantörer. Nu börjar vi även använda e-rekvisition för inköp i butiker. Det innebär att alla övriga inköp utöver avtal som kommunens anställda gör i butiker och som tidigare betalats med rekvisitionsblanketter nu kommer att förberedas och godkännas i kommunens e-handelssystem.

Nytt utseende på rekvisitioner

För de företag kommunen handlar av innebär förändringen ett nytt utseende på rekvisitionen som fortfarande är på papper men som nu skrivs ut direkt från kommunens e-handelssystem.

- Genom att vi nu digitaliserar flera delar i inköpsprocessen får vi bättre kontroll över kommunens inköp och kan ge leverantörerna ett bättre underlag som förhoppningsvis ska förenkla både vid uthämtning av varor och fakturering till kommunen, säger Katarina Westerberg som arbetar på Uppsala kommuns redovisningsenhet.

- Vi vill göra vardagen lättare för företagen men också för våra medarbetare samt för de individer som behöver kommunens stöd. Genom att digitalisera rekvisitionerna säkerställer vi att rekvisitionerna hanteras rätt, träffar rätt och följs upp enkelt, säger Mohamad Hassan (L) ordförande i upphandlingsrådet. 

Uppsala kommun kommer att ha två olika typer av rekvisition – en e-rekvisition som används av kommunens medarbetare och som är attesterad digitalt samt en särskild signerad klientrekvisition för personer som är i behov av försörjningsstöd.

Läs mer om de nya e-rekvisitionerna