

Med tunga meriter i bakfickan, bland annat vinnare av tävlingen Årets konditor 2016, slog Frida Leijon och Susanna Johansson 2017 upp dörrarna till Leijon Stenugnsbageri och konditori i Salabacke. Sedan dess har de expanderat och driver idag tre enheter, förutom Salabacke där bageriet, hjärtat i verksamheten, huserar, en butik och servering i Svava matgalleria samt en butik med servering i Rosendal.
– När vi var nya företagare och skulle dra igång vår verksamhet var det värdefullt att kunna rådfråga och få hjälp med etablering, kontrakt, skatter och annat, berättar Frida.
– I början fanns det så många frågor att ha koll på som vi inte hade en aning om; är det rätt läge, hur hittar vi lokaler? Vi fick kontakt med en mentor via Nyföretagarcentrum i Uppsala och det har varit guld värt! Vi har fortfarande kontakt och sågs senast igår. Vi fick också kontakt med Almi där vi kunde får hjälp med ett företagslån.
Går bra trots pandemin
Att det är omvittnat tufft för många företagare under pandemin, det kan flera näringsidkare i Uppsala skriva under på. Samtidigt är det inte riktigt så svårt för Leijon Stenugnsbageri som för till exempel restauranger och cateringfirmor.
– Det har rullat på bra trots pandemin. Till viss del är vi räddade av vårt läge. Två av våra tre enheter ligger i bostadsområden och nu när många sitter hemma och jobbar så gynnas vi av det. Samtidigt blev nästan alla vårens och sommarens studentmottagningar och bröllop inställda så där tappade vi stora intäktsmöjligheter. Vår enhet i city har tappat 60 procent i omsättning, därför uppskattar vi den tillfälliga hyresrabatt vår hyresvärd Vasakronan gett oss.
– Men det bästa är ändå att vi trots pandemin inte har behövt varsla eller säga upp personal, det är vi väldigt glada för, säger Frida.
Aktiv marknadsföring på sociala medier
Vad har då Frida, Susanna och deras medarbetare gjort annorlunda för att möta restriktioner och ändrade vanor?
– Vi hade en stor ökning av take-away i våras och då erbjöd vi hemleveranser bland annat. Vi har också varit och är också väldigt aktiva i sociala medier för att marknadsföra oss. I början av pandemin levererade vi bullar till sjukhuset och kunderna kunde swisha sin betalning.
Nu stundar julen och i bageriet är det extra högt tryck då pepparkakor, lussebullar och annat ska produceras i stora mängder till jultörstande kunder. Frida och Susanna ser trots den pågående pandemin ljust på framtiden.
– Vår expansion har varit snabb, med tre enheter på tre år, så nu vill vi fortsätta vår verksamhet i nuvarande kostym. Vi kommer aldrig tappa bort hantverket och bli en fabrik, avslutar Frida.
Kommunen stöttar genom Nyföretagarcentrum
Nyföretagarcentrum Uppsala hjälper alla som funderar på att starta eget företag – eller redan har startat – med kostnadsfri rådgivning. Erfarna rådgivare stöttar i allt från affärsidé till frågor kring budget och marknadsföring. Rådgivningen är kostnadsfri tack vare ett nätverk av samarbetspartner som stöttar både finansiellt och med personlig expertis och engagemang. Uppsala kommun är tillsammans med bland andra Almi, Uppsala handelskammare och Vasakronan några av de som valt att stötta verksamheten. Nyföretagarcentrum driver också ett ettårigt mentorprogram som finansieras av Tillväxtverket.
Fridas tre tips till dig som funderar på att starta eget
- Våga ta steget om du har en idé som du tror på
- Ha koll på din nisch
- Kör fullt ut om du brinner för din idé
Fakta om Leijon stenugnsbageri och konditori
Grundat: 2017
Antal anställda: 30 hel- och deltidsanställda
Omsättning 2020: 14 miljoner
Frida Leijons meriter: SM Unga Bagare 2008, EM Unga Bagare 2009, JVM Konditori 2010, EM konditori 2015, VM konditori Coupe du Monde de la Patisserie 2015, Årets Konditor 2015 och 2016