

Om leveransen dröjer
Tänk på att beställa dina varor i god tid. Det finns risk för att det tar längre tid än vanligt att få hem det du beställer. Leveranstiden bestäms i avtalet mellan dig och företaget. Om företaget inte levererar din vara i tid kan du alltid kräva att företaget fullföljer leveransen. Du kan också ångra köpet och beställa varan på ett annat ställe.
Köp bara det du kan betala för
Köp nu och betala sedan är ett vanligt budskap från företag. Om du inte kan betala nu, fundera på om du kommer kunna betala sedan. Väljer du att delbetala eller skjuta upp betalningen tillkommer det ofta en avgift. Därför ska du alltid kontrollera räntan. Och kom ihåg att det blir dyrare att betala sedan.
Om du ångrar ditt köp
När du handlar på nätet har du 14 dagar på dig att ångra köpet. Men du kan inte ångra allt du köper på nätet. Det finns vissa undantag. Har du köpt någon form av upplevelse, till exempel konsert eller resa, kan du inte ångra dig. Meddela företaget skriftligt att du ångrar köpet. I avtalet mellan dig och företaget är det bestämt vem som ska betala frakten tillbaka. Många företag förlänger just nu möjligheten att skicka tillbaka varor.
När du har rätt att reklamera en vara
Konsumentköplagen gäller när du handlar en produkt av ett företag. Du har rätt att klaga på fel i upp till tre år. Du kan inte klaga på fel som du orsakar själv eller på fel som uppstår genom en olyckshändelse. Självklart gäller reklamationsrätten även på varor som du köper till nedsatt pris. Garanti är ett frivilligt åtagande för företag. Om varan du köper säljs med en garanti ska du läsa noga vad som gäller.
Du kan få konsumentrådgivning
Vill du ha råd före köp? Är du missnöjd med en vara du har köpt? Eller har du andra frågor om vad som gäller vid köp eller avtal? Hos Konsument Uppsala kan du få kostnadsfri upplysning och rådgivning i konsumentärenden.
Här kan du läsa mer om när du kan vända dig till konsumentrådgivningen.