
Uppsala får nya parkeringstaxor och nya parkeringszoner, det beslutar gatu- samhällsmiljönämnden på torsdagen. Beroende på zon varierar avgiften. Dyrast blir det i de mest centrala delarna av innerstaden där kostnaden blir 20 kronor de första två timmarna, och därefter 35 kronor per timme fram till 18.00 på vardagar. På kvällar ska det kosta 5 kronor timmen fram till midnatt och under söndagar och helgdagar blir det fortsatt gratis att parkera.
–Vårt mål är att människan ska vara i centrum, inte bilen. Vi vill uppmuntra fler att cykla och åka kollektivt för att frigöra utrymme för de som verkligen behöver bil. Det vi vinner är bättre luft och en livligare, mer tillgänglig innerstad, sa Johan Lundqvist.
Ett förslag till nya parkeringsavgifter och zoner gick i våras ut på remiss. Många av de 150 svarande oroade sig för att förslaget skulle minska underlaget för handeln i centrala Uppsala.
–Handeln i innerstaden är viktig för en levande stad. Genom att sänka parkeringstaxan de första två timmarna lockar vi fler till city, som kanske annars skulle valt köpcentrum utanför centrum. En höjning av avgiften den tredje timmen leder förhoppningsvis till ökad rotation, vilket också ökar kundunderlaget för handeln, sa Mohamad Hassan.
Ett mål med de nya taxorna är att minska den tid som bilister cirkulerar för att hitta parkering. Det skulle bidra till minskade luftföroreningar. För att minska antalet bilar i innerstaden, ska kommunen på sikt bygga fler parkeringshus i ytterkanterna av centrum. Därifrån ska det vara lätt att ta sig med kollektivtrafik till mer centrala delar av staden.
Nämnden ska även fatta beslut om att öka avgiften för boendeparkering. Den kommer att kosta 400 kronor i månaden mot dagens 200. Samtidigt finns möjligheten att boendeparkera på gatan för 20 kronor per dygn kvar.
–Den faktiska kostnaden för att parkera på kommunens parkeringsplatser är väldigt hög, det är en mycket liten del som den enskilda personen betalar. Det är rimligt att de som väljer att äga och köra bil, betalar lite mer och att subventionen av bilparkering minskar till förmån för cykling och kollektivtrafik, sa Johan Lundqvist.
De nya taxorna och zonerna införs successivt under 2017.
Mer information
Johan Lundqvist (MP), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden
E-post: johan.lundqvist@pol.uppsala.se
Mohamad Hassan (L), kommunalråd
Telefon: 018-727 13 00
E-post: mohamad.hassan@uppsala.se
Presskontakt:
Maria Hasselgren, PR-strateg
Telefon: 018- 727 65 27
E-post: maria.hasselgren@uppsala.se