Så kan kommunen möta trenden värderingar, samhällsklimat och demokratins förutsättningar

• Stärka framtidstron och öka samhörigheten. Kommunens resurser ska användas på sätt som stärker förutsättningarna för en ökad samhörighet och jämlika levnadsförhållanden. I planering och placering av verksamheter behöver deras potential att underlätta möten mellan olika samhällsgrupper prioriteras.

• Förstärka demokratiska värden och öka delaktigheten. Kommunen behöver fortsätta att utveckla den lokala demokratin och samverkan mellan kommun, föreningsliv och näringsliv. Kommunen kan stärka invånarnas förtroende och demokratins legitimitet genom öppenhet kring beslut och prioriteringar. Ökade möjligheter till inflytande och aktiv brukarmedverkan behövs för större tillit och delaktighet. För att främja hantera ryktesspridning eller desinformation behövs tydlig och saklig kommunikation samt god tillgänglighet såväl fysiskt som digitalt

• Försvåra för otillåten påverkan och bli en kommun fri från diskriminering, trakasserier och våld. Det är centralt att kommunen som välfärdsleverantör och arbetsgivare är förberedd på och agerar mot otillåten påverkan, diskriminering, trakasserier och våld.