Så kan kommunen möta trenden nya krav på beredskap och beslutsfattande

• Förbättra samordningen av aktörer och åtgärder. Kommunen behöver stärka förmågan att analysera kriser som kännetecknas av att effekterna spiller över på många samhällsområden och vilka konsekvenser detta får. Genom ökad samverkan både inom kommunen och med andra aktörer stärks förmågan att hantera dem. I beslutssituationer behövs strukturer för att skydda utsatta grupper särskilt och för att undvika att aktörer handlar enbart utifrån sina egna frågor och verksamheters intresse.

• Skärpa förmågan att agera snabbt på ofullständiga underlag. Beslutsfattare behöver ha övat upp förmågan att agera såväl snabbt som i stor skala. I beredskapen ingår att säkra tillgång till avgörande underlag och datakällor, där det går att vara proaktiv. Som arbetsgivare kan kommunen stärka medarbetarnas krisberedskap genom utbildning och övning.

• Hålla kommunikationen transparent och tillitsskapande. En öppen, aktiv och tillitsskapande kommunikation gentemot invånarna och samhället bör eftersträvas och förmågan att hantera systematisk desinformation stärkas. Trots kraven på att agera snabbt och på ofullständiga underlag så behöver grundläggande demokratiska värden bevakas och tillit i samhället upprätthållas. Öppenhet i överväganden och beslutsfattande är nödvändigt.

• Skärpa förmågan att agera snabbt på ofullständiga underlag. Inför kommande kriser behöver beslutsfattare ha övat upp förmågan att agera såväl snabbt som i stor skala. Vinsterna med ett större lokalt handlingsutrymme har lyfts fram i och med pandemihanteringens krav på snabba förändringar och anpassningar. I beredskapen ingår att säkra tillgång till avgörande underlag och datakällor, i den mån det går att vara proaktiv.

• Öka säkerhet och trygghet i den lokala miljön och i egna verksamheter. Stärkt tillsyn, krisberedskap och strategier för IT-säkerhet och digital trygghet är viktiga verktyg för att stärka säkerheten, garantera livsmedels-, vatten- och elförsörjningen samt ha beredskap för nya hälsorisker, krigshandlingar eller terrorangrepp. Ett utvecklat arbete med kontinuitetshantering behövs i såväl kommunens egna som externa verksamheter.