Coronaviruset och covid-19: Folkhälsomyndigheten och Region Uppsala har skärpt de allmänna råden i Uppsala län för att försöka bryta den ökade smittspridningen. Läs mer om covid-19 och coronaviruset

Stäng

Kakor (cookies)

Vi använder kakor (cookies) för att uppsala.se ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om hur vi använder kakor på uppsala.se
  1. I korthet

    Spridningen av coronaviruset påverkar flera verksamheter inom kommunen. Uppsala kommun håller sig uppdaterade om utvecklingen och samarbetar nära med Region Uppsala för att minska spridningen av viruset.

  2. Frågor och svar

    Du som är leverantör av varor eller tjänster till Uppsala kommun kan beröras med anledning av coronaviruset. Här finns frågor och svar. 

    När det gäller leveransplikt av varor och tjänster så följer vi Folkhälsomyndighetens råd. Så länge det inte finns några restriktioner i Sverige så menar vi att alla leverantörer har full leveransplikt. Ingen kan avstå från att leverera till oss för att leverantören till exempel menar att deras personal inte ska utsättas för smittorisker. Om Folkhälsomyndigheten skulle ge råd kring att vissa situationer ska undvikas även här i Sverige så kan detta ändras.

    Om en leverantör inte kan leverera enligt avtal på grund av coronaviruset, och om kommunen har ett akut behov, har vi möjlighet att köpa efterfrågad vara eller tjänst hos valfri leverantör.

    När den avtalade leverantören kan leverera igen ska kommande beställningar återigen beställas hos denne.

    Vite kommer inte att utdömas med automatik, en bedömning behöver genomföras i det enskilda fallet. Kontakta staben för upphandling: upphandling@uppsala.se

    Om en konsult inte kan leverera till oss har leverantören möjlighet att byta ut konsulten, mot en likvärdig konsult. Finns ingen konsult att tillgå har kommun rätt att gå till leverantör nr 2 på rangordnat avtal. Finns bara en leverantör på avtalet eller att ingen leverantör på det rangordnade avtalet kan leverera så äger kommunen rätt att handla utanför avtalet tillfälligt.

    Avbeställningar, oavsett anledning, är möjligt så länge avtalet tillåter det.

    Avbeställning som görs i enlighet med avtal medger ingen ersättning. I andra fall är det viktigt att föra en nära dialog med beställande verksamhet.

    Aktuell information finns på www.uppsala.se/covid-19 samt Folkhälsomyndighetens webbplats .

    I mer specifika fall kan ni kontakta beställande verksamhet.

    Bland annat kommer alla leverantörsfakturor skickas till betalning omedelbart efter slutattest och eventuellt kontrollsteg. Vi väntar inte som tidigare på sista förfallodag. Kommunen kommer också i första hand omboka istället för att avboka när konferenser och liknande ställs in. Läs mer om kommunens stöd till näringslivet.

    Läs kommunens åtgärdsprogram för företag (PDF, 73 KB) 

     

    Om du har andra frågor, kontakta upphandling@uppsala.se

Nyheter om leverantör och utförare

  • Distansvärdar och sänkt parkeringsavgift

    Uppsala kommun inför flera nya åtgärder för att mildra effekterna av coronarestriktionerna för det lokala näringslivet. Bland annat införs distansvärdar och avgiftsfri korttidsparkering i centrala Uppsala.

  • Nationella samordnaren för Agenda 2030, Gabriel Wikström, på besök i Uppsala

    Demokrati och inflytande i förskolan, hållbarhetskrav i upphandling och nya stadsdelen Rosendal stod på schemat när den nationelle samordnaren för Agenda 2030 (FN:s globala utvecklingsmål) bjöds in på digitalt studiebesök till Uppsala.