Kakor (cookies)

Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

  1. Betala via e-faktura

    Du som privatperson kan beställa e-faktura via din bank och få dina fakturor elektroniskt till din internetbank. Kontakta din bank för mer information.
    Påminnelse skickas ut som pappersfaktura.

  2. Elektronisk faktura

    Uppsala kommun kan erbjuda dig som företagare/kommun/myndighet elektronisk kundfaktura.

    Anmäl ert Peppol-id genom att mejla till vår ekonomisupport:
    uppsalakommun.ekonomisupport@uppsala.se

    Påminnelse skickas ut som pappersfaktura.

    Mindre företag samt föreningar har även möjlighet att få sin faktura levererad till sin internetbank. Kontakta er bank för mer information.

  3. Betala via Kivra

    Uppsala kommun är nu ansluten till Kivra. Det är en tjänst för säker digital post från företag och myndigheter. Du, som är ansluten till Kivra, och som tidigare tagit emot faktura på papper kommer nu att få din faktura till Kivra istället.

    Om du missar att betala din faktura som kommit i den digitala brevlådan, får du en påminnelse som skickas ut som pappersfaktura.

    För att inte få dina fakturor till din digitala brevlåda behöver du ändra inställningarna i din digitala brevlåda. Välj bort att få digital post från Uppsala kommun.

    Du hittar mer information om tjänsten och om hur du kan registrera dig på Kivras webbplats.

    Kivras webbplats

  4. Betala via autogiro

    Autogiro innebär att pengarna dras automatiskt från ditt konto varje månad. Inför din kommande autogirobetalning får du en makulerad faktura där det står vilket belopp som kommer att dras från ditt konto och vilken dag det sker. Du ska inte betala fakturan som är makulerad ­– den är enbart en bekräftelse på din kommande autogirobetalning.

    För att kunna ansöka om autogiro behöver du ha BankID eftersom tjänsten nedan kräver signering.

    Har du autogirofunktion så kvarstår den även om du anmäler dig för e-faktura. Då får du ingen pappersfaktura hem i brevlådan, utan en e-faktura som visas i Internetbanken och betalas via autogiro.

    Ansökan om autogiro

    Ansökan om autogiro gör du genom att fylla i formuläret och signera med e-legitimation (BankID).

    Du kan även ansöka om autogiro i din internetbank. Om du betalar fakturor till flera verksamheter inom Uppsala kommun innebär detta att du som kund har flera olika kundnummer. Denna ansökan gäller för alla dina befintliga kundnummer.

    Om du inte har möjlighet att signera via BankID kan du ansöka om autogiro via blankett som ska fyllas i och skickas in via post till Uppsala kommun:

    Frisvar
    Uppsala kommun
    Autogiro/Redovisningsenheten
    20011643
    758 53 Uppsala

    Blanketten autogiromedgivande (PDF, 71 KB)

    Om du har frågor om autogiro kan du kontakta ekonomisupport.

  5. Om du saknar faktura eller OCR-nummer

    Om du saknar OCR-nummer eller en faktura, kontakta ekonomisupport.

    Om du vill göra en inbetalning till kommunen från utländskt konto kan du göra det, men då måste du ange vårt IBAN-nummer (International Bank Account number) och BIC-kod (Bank Identifier Code). BIC kallades tidigare SWIFT-kod.

    • IBAN: SE6695000099603408704827
    • SWIFT/BIC: NDEASESS

    Det går också att sätta in pengarna direkt på kommunens bankkonto:
    87 04 82-7. Samma IBAN och SWIFT/BIC-kod som ovan.

  6. Obetalda fakturor

    Om du har fått en faktura och inte betalar i tid skickas en betalningspåminnelse. Detta görs ca 7 dagar efter fakturans förfallodag.

    Om fakturan ändå inte betalas skickas ärendet vidare till det inkassobolag som kommunen anlitar för vidare åtgärder, vilket innebär att ytterligare avgifter tillkommer.

    Dröjsmålsränta (Riksbankens referensränta +8% på den ursprungliga skulden) tas ut om dröjsmålsräntan överstiger 100 kronor.

  7. Anstånd med betalning

    Om det finns särskilda skäl till att en fakturas totalbelopp inte kan betalas på förfallodagen kan anstånd medges eller amorteringsplan upprättas. Observera att vid sådana överenskommelser tillkommer det kostnader. Kontakta ekonomisupport för mer information.

  8. Kontakt

    Kontakta ekonomisupport

    Telefon: 018-726 00 60 

    Öppettider: måndagar och torsdagar 9–11 och 13–15

    E-post: uppsalakommun.ekonomisupport@uppsala.se

Nyheter om leverantör och utförare

  • Nytt näringslivsprogram för Uppsala kommun

    Igår antog kommunfullmäktige ett nytt näringslivsprogram som anger strategin för hur näringslivet ska fortsätta att växa hållbart och vara en drivande kraft inom Uppsala-Stockholmsregionen.

  • Fortsatt fint betyg för Uppsalas företagsklimat

    Uppsala kommun behåller sitt högre helhetsbetyg när det gäller företagsklimatet enligt Svenskt näringslivs årliga medlemsenkät som presenterades 21 maj.

  • Dialog lyckat framgångsrecept för bra företagsservice

    Kommunen använder olika dialogforum som ”Uppsala möts” för att lyssna in företagens behov av företagsservice. I går träffades chefer och myndighets-ansvariga i kommunen för att diskutera insikterna från dialogforumet tillsammans.

Se fler nyheter