Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Ledigt jobb

Familjehemssekreterare / jourhemshandläggare

Diarienr:
SCN-2022-00407
Arbetsplats:
Placeringsenheter 1 och 2
Förvaltning:
Socialförvaltningen
Publicerad:
Sista ansökningsdag:

Är du en socionom med erfarenhet av att ge stöd och handledning till familjehem? Vi erbjuder en stimulerande och kreativ arbetsplats med varierande arbetsuppgifter och söker dig som vill bidra med din kompetens och erfarenhet till utvecklingen av Uppsala kommuns familjehemsvård!

Arbetet är teambaserat. Du kommer att ingå i en grupp om fyra familjehemssekreterare inriktade mot jourhem. Gruppen utökas bland annat med anledning av ensamkommande från Ukraina. Gemensamt utvecklar vi våra handledningsverktyg. Vi arbetar systematiskt med utvecklingsarbete. Alla handläggare erhåller regelbundet stöd ifrån enhetens specialisthandläggare liksom extern handledning. Inom enheten finns även en grupp som är inriktade på rekrytering, utredning och utbildning av kontaktfamiljer, jour- och familjehem samt kontaktpersoner. 

Ditt uppdrag

Huvuduppdraget är att ge stöd och handledning till socialförvaltningens förstärkta (kontrakterade) jourhem och till jourhem som vi samarbetar med, men som inte är kontrakterade.
I arbetsuppgifterna ingår att du: 

  • stödjer och handleder jourhemmen vid, och under, placering
  • samarbetar med barnets socialsekreterare
  • matchar barn och jourhem utifrån remiss
  • deltar aktivt i och leder regelbundet återkommande reflektionsträffar och övrig fortbildning som anordnas för jourhemmen
  • deltar vid utredningsprocessen av blivande jourhem
  • deltar aktivt i olika planeringsmöten
  • deltar aktivt i gruppens utvecklingsarbete
  • dokumenterar i Life Care och sköter viss administration, såsom Asta-underlag gällande arvode och omkostnadsersättning
För oss alla på enheten är trevnad, kamratskap och glädje på jobbet viktigt. Verksamheten präglas av en positiv anda som vi ständigt bygger vidare på. Vi sitter i trivsamma nyrenoverade lokaler på Bolandsgatan 10 med gratis parkering och en liten träningslokal finns. Vi har både Må bra-grupp och trivselgrupp som syftar till att främja just trivsel och välmående.

Din bakgrund

Vi söker dig som har en genomförd socionomexamen. Har du även utbildning i Signs of safety, systemteori, handledarutbildning eller utbildning inom NPF är detta meriterande.

Du behöver ha erfarenhet av socialtjänstens verksamhetsområde barn och unga, erfarenhet av familjehemsvård samt erfarenhet av stödsamtal. Det är en fördel om du även har:

  • erfarenhet av handledning individuellt och/eller i grupp 
  • erfarenhet av socialtjänstens utredningsarbete inom barn- och ungaområdet 
  • erfarenhet av NPF hos barn och unga

Vidare har du goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift, du har vana vid att arbeta digitalt i olika program och system samt B-körkort. Har du arbetat i systemet Lifecare är detta meriterande. 

Du har en god empatisk förmåga och kan snabbt sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation. Du har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du är lugn och samlad i olika situationer och har förmågan att fokusera på rätt saker. Du är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete.

Upplysningar

Har du frågor om tjänsten eller registreringen av din ansökan är du välkommen att kontakta: 
Eva Andersson, enhetschef, 018-727 61 01
Catharina Molin, enhetschef, 018-727 64 72

Facklig företrädare:
Vision, Lena Florén, 018-727 24 30
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-727 24 24

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation

Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidare Omfattning: 100 % Tillträde: Enligt överenskommelse Lönebeskrivning: Enligt överenskommelse

Information

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

När du söker jobb hos oss vill vi att du gör detta online. Klicka på knappen nedan ”Sök jobbet”.

Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska ringa det telefonnummer som finns angivet vid "Har du frågor gällande registrering av din ansökan" så kommer du att bli guidad vidare för en säker ansökningsprocess.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sök jobbet