Redan år 2010 började spårväg studeras som ett alternativ för kollektivtrafik i Uppsala. Sedan dess har flera utredningar och underlag tagits fram och viktiga beslut har fattats. Vissa detaljplaner har antagits och andra planer ska färdigställas.
Detaljplaner rörande Uppsala spårväg
Kapacitetsstark kollektivtrafik, delsträcka Uppsala C-Munkgatan
Detaljplanen sträcker sig från Uppsala centralstation via Bäverns gränd, Islandsbron och Munkgatan, fram till korsningen vid Sjukhusvägen.
Kapacitetsstark kollektivtrafik, delsträcka A-B
Detaljplanen sträcker sig från Sjukhusvägen vid Svandammen till Gottsunda, och är cirka 7 kilometer lång. Detaljplanen omfattar två delsträckor. Delsträcka A går från Sjukhusvägen till Exercisfältet och delsträcka B går genom Rosendal, Vårdsätravägen och Gottsunda.
Kapacitetsstark kollektivtrafik, delsträcka C
Detaljplanen sträcker sig från Regementsvägen, via Lägerhyddsvägen över Kungsängsleden vidare söderut genom Ulleråker och ner till Ultuna.
Kapacitetsstark kollektivtrafik, delsträcka D
Delsträcka D går från Bäcklösa till Ultuna, där de den östliga och västliga sträckningen går samman igen. Delsträcka D fortsätter sedan österut över Fyrisån i riktning mot Sävja och Bergsbrunna, för att sedan avslutas i den nya knutpunkten vid järnvägsstationen söder om Bergsbrunna.
Uppsala spårvagnsdepå, del av Nåntuna 10:1 med flera
Detaljplanen möjliggör en spårvagnsdepå för försörjning av spårväg mellan Uppsala centralstation och den nya järnvägsstationen söder om Bergsbrunna.
Beslutshandlingar
Beslut i regionfullmäktige om spårväg
Ett samverkansavtal mellan Region Uppsala och Uppsala kommun angående spårvägen godkändes i februari av regionfullmäktige.
Beslut om genomförande av spårväg
I maj 2022 fick kommunen besked från staten kring medfinansiering för spårvägen. Beskedet innebär att staten går in med ytterligare drygt två miljarder till bygget av spårvägen. Beslutet kring medfinansiering innebär också att det villkorade genomförandebeslut som kommunfullmäktige tog i december 2021 gick igenom.
Beslut om sträckning
Motiv för val av sträckning för kapacitetsstark kollektivtrafik, ärendehandling kommunstyrelsens sammanträde 11 mars 2020.
Fyrspårsavtalet undertecknas
Staten, Uppsala kommun och Region Uppsala tecknade 2017 ett avtal om ett investeringspaket i miljardklassen för infrastruktur, bostäder och arbetsplatser – det så kallade Fyrspårsavtalet. I avtalet ingår bland annat ytterligare två järnvägsspår till Stockholm, ny station söder om Bergsbrunna, 33 000 nya bostäder och en kapacitetsstark kollektivtrafiklösning.
Rapporter och informationsmaterial
Spårvägutformningens grundprinciper
Dokumentet beskriver på ett översiktligt sätt vad som är viktigt att ta hänsyn till vid planeringen av spårväg i Uppsala, med fokus på grundläggande dimensioner, principer och standarder.
Förstudie systemvalsstudie
Systemvalsstudien är ett underlag för beslut om val av system eller kombination av system för framtidens kollektivtrafik i Uppsala stad, och att säkerställa genomförbarheten i föreslagen sträckning.
Utredning, jämförelseunderlag spårväg och BRT (2023)
Slutrapport som jämför spårväg och BRT, Bus Rapid Transit, så kallade snabbussar.
Mer om spårvägen i Uppsala
Pågående och planerade arbeten
Stora markarbeten kommer att ske längs spårvägssträckan. Ledningar ska flyttas, nya vägar ska byggas och spårvägen ska anläggas. Här kan du läsa mer om pågående och framtida arbeten.
Tidplan
Ta del av kommande milstolpar och viktiga händelse kopplat till spårvägen.
Därför bygger vi spårväg
En modern spårväg rymmer många resenärer, är tillgänglig och erbjuder ett bekvämt resande. Den binder ihop stora bostadsområden med flera arbetsplatser, skapar en tystare stadsmiljö och är miljövänlig.
Framtidens spårväg
Var ska spårvägen gå och var kommer de framtida hållplatserna att ligga? Här kan du ta del av information om framtidens spårväg.
Natur, vatten och livsmiljö
Spårvägen ska göra Uppsala till en ännu bättre stad att leva, verka och bo i. Därför är det viktigt för oss att spårvägen påverkar miljön så lite som möjligt.
Kostnader och finansiering
Uppsala kommun, Region Uppsala och staten delar på kostnaderna för spårvägen. Här kan du läsa om hur spårvägen finansieras och om beräknande kostnader för den.
Kontakt, organisation och dialog
Här hittar du information om hur du kan kontakta och träffa oss samt information kring hur vi är organiserade.