Lägenhetsnummer och adresser
Namngivningsnämnden i Uppsala kommun ansvarar för att sätta namn på kommunala gator, vägar och parker. Kommunen ansvarar även för att sätta adresser för bostäder och verksamhetslokaler.
Nya fastigheter i ett område ska ha en egen adress. I första hand får fastigheten ett ledigt gatunummer. Om det inte finns något ledigt nummer ges ett så kallat littera, en bokstav till ett befintligt nummer. I flerbostadshus tillkommer lägenhetsnummer för att göra adressen unik.
Adresser och byggnader registreras i Lantmäteriets lägenhetsregister. Kommunen ansvarar för att registret är aktuellt. Gatu- och vägnamn används i första hand inom tätorter och fritidsområden. På landsbygden används i första hand traktnamnsadress.
Om din fastighet saknar adress
Adressen kan registreras redan när fastigheten avstyckas. Många verksamheter kan ha nytta av adressen långt innan eventuella byggnader finns på plats.
Använd nedan blankett för att skicka in beställning på ny adress eller ändring av befintlig adress. Skicka in blanketten via e-post till: adress.byggnad@uppsala.se
Blankett för beställning av ny adress eller ändra adress (PDF, 218 KB)
Lägenhetsregistret
I flerbostadshus tillkommer lägenhetsnummer för att göra adressen unik. Du som äger flerbostadshus ska rapportera om nya, förändrade eller borttagna lägenheter.
Du som äger ett enbostadshus ska också rapportera ändringar till lägenhetsregistret. Det gäller framför allt om du ändrar boytan. Använd nedan blankett för att skicka in uppdateringar av lägenhetsregistret. Skicka in blanketten via e-post till: adress.byggnad@uppsala.se
Blankett för uppdatering av lägenhetsregistret (PDF, 403 KB)
Kontakta oss
Kontakta oss om du saknar adress, lägenhetsnummer eller om du har några frågor om lägenhetsnummer och adressättning.
- Fastighetsägare och bostadsrättsföreningar vänder sig till kommunen adress.byggnad@uppsala.se
- Hyresgäster vänder sig till fastighetsägaren.