Kakor (cookies)

Vi använder kakor (cookies) för att uppsala.se ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om hur vi använder kakor på uppsala.se

Kontakta gärna bygglovsinformationen innan du lämnar in din ansökan för att kontrollera om du har fått med alla handlingar.

Saker att ha till hands när du kontaktar oss

För att vi ska kunna hjälpa dig så snabbt som möjligt är det bra om du har följande information till hands när du kontaktar oss:

  • fastighetsbeteckning (till exempel Fålhagen 70:1)
  • adress (till exempel Stationsgatan 12)
  • detaljplanens namn (till exempel 0380-P2008/38)
  • ärende eller diarienummer om du har ett pågående ärende (till exempel 2014-000000).

Sök efter fastighetsbeteckningar, gällande detaljplaner, pågående program, kulturmiljökartor, bullermiljökartor med mera i kartan.

Ring rådgivningen

Varannan torsdag (udda veckor) klockan 15–18 är du välkommen att ringa till rådgivningen på 018-727 46 10 om du har frågor om din bygglovsansökan. Här får du prata med bygglovshandläggare, arkitekter och byggnadsinspektörer innan du lämnar in din ansökan. Eftersom det är många som vill komma i kontakt med oss har vi begränsat samtalstiden till 15 minuter.

Du kan ringa till rådgivningen klockan 15–18 följande datum:

  • 8 oktober
  • 22 oktober
  • 5 november
  • 19 november
  • 3 december
  • 17 december
Kontakta bygglovsinformationen

Bygglovsinformationen har tillsvidare stängt för besök. Du når oss som vanligt via telefon och e-post.

Besökstid: Måndag–onsdag 9.00–12.00 (stängt för besök tillsvidare)
Telefontid: Måndag–torsdag 9.00–12.00

Om du har ett pågående ärende
Ring din handläggare om du har ett pågående ärende.
Telefontid: Tisdag–onsdag 9.00–11.00 och torsdag 13.00–14.30.

Ring rådgivningen
Har du frågor om din bygglovsansökan är du välkommen att ringa till oss för rådgivning. På rådgivningen kan du få hjälp av bygglovshandläggare, arkitekter och byggnadsinspektörer innan du lämnar in din ansökan.
Läs mer om rådgivning och se öppettider

Hantering av personuppgifter
Post och e-post till kommunen blir en allmän handling och hanteras i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Uppsala kommun hanterar eventuella personuppgifter i e-postkommunikation i enlighet med dataskyddslagstiftningen. 
Läs mer om hur Uppsala kommun hanterar personuppgifter.

Telefon:
018-727 46 10
Besöksadress:
Stationsgatan 12, bottenplan
Postadress:
Uppsala kommun, Stadsbyggnadsförvaltningen, 753 75 Uppsala

Aktuellt inom bygga, riva och installera

Bygglovhjälpen

Det kan kännas krångligt och svårt att söka bygglov, särskilt när du gör det för första gången. Bygglovhjälpen är ett digitalt verktyg som leder dig till rätt information och berättar vad du behöver få med dig när du skickar in en ansökan. Du är alltid välkommen att höra av dig till någon av våra bygglovhandläggare så reder vi ut ditt ärende tillsammans!